Kodekurs for lærere i Trondheim


Til høsten kommer det som kjent et nytt valgfag i ungdomsskolen: programmering. Dette er et prøveprosjekt som kommuner må søke om å få bli med på, og ca 30 kommuner kommer til å få midler knyttet til dette faget. Alle har imidlertid mulighet til å kjøre faget, så lenge man har kompetanse til det.

Trondheim Kommune, teknologihovedstaden, har selvfølgelig søkt om å kjøre faget, og i går var jeg og Lars Klingenberg på rådhuset og holdt kurs for en gruppe ungdomsskolelærere. Jeg har samarbeidet en del med Lars før, gjennom Lær Kidsa Koding. Han er lektorstudent i matematikk og IT på NTNU, og for tiden har han praksis i min IT2-klasse på Heimdal vgs.

Lars og jeg hadde planlagt et kurs der vi, i tråd med forsøkslæreplanen til det nye faget, ga en introduksjon til to forskjellige programmeringsspråk (”der minst ett er tekstbasert”); Scratch og ProcessingJS.


Lars startet med en introduksjon til Scratch. Scratch er et blokkbasert programmeringsspråk utviklet ved MIT. Når man programmerer i Scratch setter man sammen ferdig definerte kodebrikker (som Lego) for å lage animasjoner og spill. Selv om det høres veldig enkelt ut, kan man lage svært avanserte ting. Lars viste et eksempel der noen har lagd Minecraft i Scratch. Ungdomsskolelærerne fikk prøve seg på oppgaven Felix og Herbert fra Kodeklubbens oppgavesamling.

I kursets andre time var det min tur til å demonstrere teksbasert programmering i ProcessingJS. Vi ville gå for løsninger som kunne kjøres direkte i nettleseren og ikke trengte noe installasjon, både for å spare tid, og fordi Trondheim Kommune har valgt å satse på Chromebooks framover.

Processing er et programmeringsspråk som kan brukes til å lage animasjoner og visualiseringer. Det er veldig visuelt, og enkelt å komme i gang med. Khan Academy har et godt kurs i ProcessingJS, som er en Javascript-versjon av Processing, som jeg tok utgangspunkt i. Jeg viste noen grunnleggende teknikker for tegning og animasjon, og lærte ungdomsskolelærerne å lage en sprettende ball.

Alt i alt gikk kurset veldig bra. Flere av lærerne satt igjen og ville fortsette å programmere da vi var ferdige, så vi kunne sikkert holdt på mye lenger om vi hadde hatt tid. Vi ser fram til et godt samarbeid videre med Trondheim Kommune.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *